Als voor-studie ben ik in december 2017 samen met collega Toon Hagen afgereisd naar Ter Vuren (vlakbij Brussel).Wij hebben daar talloze opnamen beluisterd uit het beroemde geluidsarchief van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika.
We werden gastvrij ontvangen door Rémy Jadinon (Research Assistant / Musicology Cultural anthropology and History Culture & Society) van het Royal Museum for Central Africa. Het indrukwekkende koloniaal museum is al jaren gesloten echter het archief is op afspraak te bezoeken. We hebben daar allerlei tapes beluisterd (in te zien via DEKKOMMA) uit de 40/50 en 60-er jaren.
Het historisch geluids archief is zo veel omvattend dat een voor-selectie onontbeerlijk is.
Ik heb me proberen te beperken tot voornamelijk instrumentale / rituele muziek uit voormalig Congo.
Daar leven nog honderden verschillende volken met ieder hun eigen muziek cultuur. We hebben vooral geluisterd naar muziek van de Azande, Salampasu en de Bandundu.
Ook was er veel studie materiaal aanwezig die we uitgebreid konden inzien.(vooral studies naar polymetrische muziek). Ook is er veel percussie materiaal aanwezig.
Op dit moment luister ik nog verder naar de vele voorbeelden en verdiep me in de ritmische rijkdom van deze voornamelijk gebruiks muziek die gelukkig nog op tijd is vastgelegd op tape. Deze rijke muziek cultuur verdwijnt momenteel in hoog tempo en wordt verdrongen door de elektrische popmuziek die sinds enkele decennia ook in Congo snel terrein wint. Voor meer info over wel en wee van Congo sinds de Belgische kolonisatie:
“Congo” door David van Reybrouck, een fantastisch geschreven ontnuchterend boek.
Mijn project wordt financieel ondersteund door een werkbijdrage van het Fonds voor de Podiumkunsten
te Den Haag.
BvB maart 2018

Na gedegen geëxperimenteer met cross rhythms en enneatoniek, en na een aantal ontmoetingen met stadsbeiaardier Malgosia Fiebig (Nijmegen/Utrecht) nadert de eerste compositie binnen dit project zijn voltooiing. De compositie is behoorlijk repetitief geworden en duurt rond de 10 minuten. Malgosia Fiebig zal deze compositie genaamd Cross Nine uitvoeren tijdens de Gaudeamus Muziekweek in september 2018 (8 september). Cross Nine zal worden gespeeld op het carillon van de Domtoren te Utrecht. Aanvang 11 uur ( tot 12 uur ).
Cross Nine is rond 11.40 uur.
Compositie is af! en Malgosia mailde : I like it! Dus gaat daadwerkelijk gespeeld worden 8 september.
Beste luisterplek: het Buurkerkhof (plein achter Museum Speelklok).

BvB mei/aug 2018

Inmiddels zijn de eerste ideeën voor het cello stuk besproken en de verschillende mogelijke ( en onmogelijke ) klanken  getoetst i.s.m. cellist Diederik van Dijk (Utrecht).

Malgosia Fiebig heeft inmiddels de gereviseerde versie van Cross Nine  uitgevoerd in Utrecht op 1 juli j.l.. Deze uitvoering is te zien en te beluisteren op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=5hn6r3SLbUw

De uitvoering van Cross Nine begint op 12 minuten,  op de site van:

Carillon Domtoren Utrecht Zomeravondconcerten 1 juli 2019

Tevens wordt Cross Nine uitgevoerd tijdens de Gaudeamusweek 2019 op 7 september a.s. op het Carillon van de Dom.

BvB juni 2019

2 nieuwe composities ( geschreven in januari/februari ) voor HOT (HetOrgelTrio) worden op dit moment gerepeteerd en de premiere zal plaats vinden 8 september (Puiflijk), 15 september en bij de officiële presentatie op 21 september in de Philharmonie te Haarlem. ( zie page concerts ). De composities worden uitgevoerd door HOT & Brass en heten Svoboda en Indescribable. Svoboda is met name eenstuik waarbij de spelers zich gaan verplaatsen in de ruimte. Dit zal ook worden gerepeteerd m.b.v. regisseur Annechien Koerselman.

BvB juli 2019

Uitvoeringen van Indescribable in Frankrijk en Zwitserland.

Tijdens het festival in Mougins (Cannes) en tijdens concert in Bern is Indescribable uitgevoerd in de trio bezetting van HetOrgelTrio.

De concerten vonden plaats op 20 oktober (Mougins) en 6 november (Bern).

Op dit moment bezig aan de eerste schetsen voor de compositie voor Vincent van Amsterdam , accordeon.

BvB november 2019

Leave a Reply